Ναυτία – έμετοι κατά την κύηση

Διατροφή

Ναυτία – έμετοι κατά την κύηση

Η ναυτία και οι εμετοί είναι ένα από τα πιο συχνά συμπτώματα στην εγκυμοσύνη και εμφανίζεται στο 80 – 90% των εγκύων.

Οφείλονται στην αύξηση της ορμόνης β-hCG (β χοριακή) και εμφανίζονται σε μεγαλύτερη ένταση μέχρι την 12η εβδομάδα και στη συνέχεια υποχωρούν σταδιακά. Άλλες αιτίες είναι η ενισχυμένη αίσθηση της όσφρησης που αναπτύσσει κάθε έγκυος σε συνδυασμό με τη γαστρο – οισοφαγική παλινδρόμηση, που οφείλεται στη γενική χαλάρωση των μυών του γαστρεντερικού συστήματος στην εγκυμοσύνη. 

Η ένταση των συμπτωμάτων είναι διαφορετική σε κάθε γυναίκα, αλλά και στις εγκυμοσύνες της ίδιας γυναίκας. Συνήθως η ναυτία είναι πιο έντονη στην πρώτη εγκυμοσύνη κάθε γυναίκας, ενώ τα συμπτώματα είναι πολύ πιο έντονα σε δίδυμη κύηση. Επίσης γυναίκες με έντονη ψυχολογική φόρτιση, άγχος και σωματική κόπωση αναφέρουν πιο έντονο το αίσθημα ναυτίας και παρουσιάζουν και περισσότερους εμετούς.

Η ναυτία και οι έμετοι μπορεί να εμφανισθούν όλες τις ώρες της ημέρας, η μεγαλύτερη όμως ένταση των συμπτωμάτων παρουσιάζεται κατά κύριο λόγο τις πρωινές ώρες.  

 Πρόληψη - Αντιμετώπιση

Ιδιαίτερα στο πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης τα συμπτώματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα έντονα και να επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό η ποιότητα ζωής της εγκύου.

Σαν πρώτο μέτρο πρόληψης συστήνεται η λήψη μικρών και τακτικών γευμάτων, καθώς και η λήψη του πρωινού γεύματος νωρίς και του βραδινού 2 – 3 ώρες πριν ξαπλώσετε.

Επίσης στο διάστημα αυτό πρέπει να αποφεύγονται τα λιπαρά (π.χ. τηγανητά) και τα πικάντικα φαγητά, όπως και οι έντονες γεύσεις και μυρωδιές που μπορεί να επιδεινώσουν το αίσθημα ναυτίας.

Η κατανάλωση νερού ή άλλου ποτού στη διάρκεια του γεύματος θα πρέπει να είναι περιορισμένη και ιδανικά να αποφεύγεται για 30 λεπτά μετά το γεύμα.

Γενικά η συνολική πρόσληψη υγρών δεν θα πρέπει να είναι μειωμένη, αλλά να γίνεται με μικρές ποσότητες σε συχνά διαστήματα.

Η κατανάλωση αλκοόλ, καφέ και ανθρακούχων ποτών, όπως και το κάπνισμα, εκτός όλων των άλλων, επιδεινώνουν σημαντικά το αίσθημα ναυτίας και τον αριθμό εμετών.

 Σε κάθε περίπτωση κάθε έγκυος θα πρέπει να γνωρίζει ότι τα συμπτώματα αυτά είναι πολύ συχνά και οι περισσότερες γυναίκες με σωστή πρόληψη και αντιμετώπιση αναρρώνουν χωρίς προβλήματα και χωρίς να επηρεασθεί η κατάσταση του εμβρύου.

Όταν όμως ο αριθμός των εμετών είναι μεγαλύτερος από 3 την ημέρα ή υπάρχει εξάντληση και αδυναμία λήψης τροφής θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τον ιατρό σας.

Διατροφή

Η διατροφή αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα για να εξασφαλισθεί η άριστη ανάπτυξη του εμβρύου.

Στη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνονται οι ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά και πρέπει η έγκυος να είναι ιδιαίτερα προσεκτική τόσο με την ποιότητα όσο και με την ποσότητα της τροφής.

Για την πιθανή κατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής πρέπει να συζητήσετε με τον ιατρό σας και να ληφθεί μια απόφαση για κάθε περίπτωση ξεχωριστά.

Αύξηση βάρους

Από τον πρώτο κιόλας μήνα της εγκυμοσύνης η έγκυος θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική με το βάρος της. Μεγάλη αύξηση του βάρους αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη της κύησης και προεκλαμψίας, καθώς και επιπλοκών κατά τον τοκετό.
 

Η αύξηση του βάρους στην εγκυμοσύνη οφείλεται στα παρακάτω:

Η αύξηση του βάρους είναι μεγαλύτερη μετά τον 4ο μήνα της εγκυμοσύνης, οπότε και το έμβρυο παίρνει περισσότερο βάρος, ενώ αναπτύσσονται αντίστοιχα περισσότερο και ο πλακούντας και το αμνιακό υγρό.

Σε γυναίκες με κανονικό βάρος πριν την εγκυμοσύνη συστήνεται η συνολική αύξηση βάρους να είναι μέχρι 12 kg, ενώ σε παχύσαρκες γυναίκες πολύ μικρότερη μέχρι 6-7 kg.

Μεταβολισμός εγκύου

Στη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνεται η παραγωγή νέων ιστών, καθώς επίσης αυξαίνεται η καρδιακή και η αναπνευστική λειτουργία, με αποτέλεσμα την αύξηση του μεταβολισμού και των θερμιδικών αναγκών του οργανισμού. Η αύξηση των προσλαμβανόμενων θερμίδων θα πρέπει να γίνεται όμως λαμβάνοντας θρεπτικά τρόφιμα, με υψηλή διατροφική αξία και όχι καταναλώνοντας προϊόντα όπως αλκοολούχα ποτά, ανθρακούχα αναψυκτικά και γλυκά, τα οποία προσφέρουν «κενές θερμίδες».

Έχει υπολογιστεί ότι η επιπλέον ανάγκη σε θερμίδες σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι περίπου 80.000 θερμίδες και πιο συγκεκριμένα:

  • 100 – 150 θερμίδες / ημέρα, στο 1ο τρίμηνο
  • 300 – 350 θερμίδες / ημέρα, στο 2ο τρίμηνο
  • 350 – 400 θερμίδες / ημέρα, στο 3ο τρίμηνο

Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο μιας ολοκληρωμένης διατροφής στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Προσφέρουν βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, καθώς και άπεπτες φυτικές ίνες που συμβάλουν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος.

Το γάλα και τα προϊόντα του (γιαούρτι, τυρί) είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ασβέστιο (Ca) και συμβάλλει μαζί με τη βιταμίνη D στη σωστή ανάπτυξη των οστών του εμβρύου. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι το άπαχο και ημιάπαχο γάλα περιέχουν την ίδια ποσότητα ασβεστίου με το πλήρες γάλα. Ακόμη η επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας στο δέρμα είναι αρκετή για την παραγωγή της απαραίτητης ποσότητας βιταμίνης D.

Παρέχουν στον οργανισμό πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, ασβέστιο και σίδηρο. Όλες αυτές είναι τροφές σημαντικές για την ανάπτυξη του εμβρύου.

Είναι τροφές πλούσιες σε ενέργεια, εξασφαλίζοντας στη έγκυο μεγάλες ποσότητες από υδατάνθρακες και φυτικές ίνες. Καλό θα είναι να επιλέγετε κυρίως προϊόντα με υψηλές ποσότητες άπεπτων φυτικών ινών.

Το νερό αποτελεί βασικός στοιχείο μιας ισορροπημένης διατροφής και πρέπει να λαμβάνετε τουλάχιστον 2 λίτρα ημερησίως.

Γενικά πρέπει να μην γίνεται υπερβολική χρήση, για να μην υπάρξει κατακράτηση υγρών και αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Επίσης σε καμία περίπτωση στην εγκυμοσύνη δεν θα πρέπει να τρώτε για 2.